Jeugdorkest / opleiding

Jeugdleden bij Tavenu kunnen beginnen met AMV-lessen of ze kunnen gelijk starten met les op een instrument. Zodra de leerlingen een niveau hebben bereikt om te kunnen samenspelen, gaan ze meedoen in het opleidingsorkest.

Lesgeld: € 350,00 per jaar (incl. contributie)

De lessen op trompet en klein koper worden gegeven door Sam Kuijper.

Sam Kuijper (2002) speelt hoorn en studeert momenteel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jasper de Waal en José Sogorb Jover. Vanaf zijn tiende is muziek altijd een groot en belangrijk onderdeel van zijn leven geweest dat sinds 2018 dankzij de Sweelinck Academie bij Fokke van Heel een serieuzere rol begon te spelen. Zo heeft hij met een scholarship in de zomer van 2019 de kans gehad om in Michigan te studeren bij o.a. Dr. Brent Shires en heeft hij masterclasses/coaching gekregen van onder meer Hermann Baumann, Laurens Woudenberg, Jacob Slagter en Saar Berger. Ook deed hij mee aan verscheidene muziekcursussen en concoursen waardoor zijn passie voor de muziek gestaag is gegroeid.

 

Louis de Blieck

Trombonelessen en groot koper worden gegeven door Louis de Blieck. Hij is afgestudeerd aan het conservatorium in Alkmaar op klassiek slagwerk en heeft hafabra-directie gedaan met als bijvak trombone.

Sander Meijer

Slagwerklessen worden gegeven door Sander Meijer.

Op 10-jarige leeftijd werd Sander lid van de drumband van Tavenu. Met veel enthousiasme en een goede leraar had hij het trommelen snel onder de knie. Elk jaar mee op concours en solistenconcours in de hoogste afdeling zorgden ervoor dat hij tijdens zijn militaire dienstplicht bij een tamboerkorps terecht kwam. In dat jaar heeft hij nog heel veel bijgeleerd op het gebied van slagtechniek, wat nu ook goed van pas komt bij de opleiding van de slagwerkleerlingen, die hij sinds 2007 voor Tavenu verzorgt. Sander is ook lid van de steelband van Tavenu, hij bespeelt daarin de bas of de lead-pan.

 

 

 

 

 

 

 

Het orkest en het opleidingsorkest van muziekvereniging TAVENU staan sinds 2019 wekelijks onder enthousiaste leiding van Thomas Piet uit Oosthuizen. Thomas begon zelf op 7-jarige leeftijd op bugel bij Fanfarecors Zuiderwoude, de vereniging in zijn geboortedorp.

Vrijwel meteen had hij door dat hij de rest van zijn leven muziek wilde blijven maken. Al snel werd de bugel vervangen door een trompet en sindsdien zijn Thomas en de trompet onafscheidelijk.

Thomas studeerde Bachelor klassiek trompet aan het Conservatorium van Amsterdam bij Theo Wolters (Koninklijk Concertgebouw Orkest) en hij is sinds jaar en dag actief als professioneel trompettist in binnen en buitenland. Zo treedt hij regelmatig op als vaste trompettist van het Amsterdam Brass Quintet. De afgelopen 12 jaar was hij een terugkerend orkestlid in de orkestbakken van alle grote theaters in Nederland en België bij diverse Musicals en andere Theatervoorstellingen van alle bekende Musicalproducten in deze twee landen. Sinds dit seizoen is Thomas ook werkzaam als Lead-trompettist bij de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Naast de werkzaamheden als uitvoerend musicus dirigeerde Thomas diverse orkesten en gezelschappen, geeft hij masterclasses en workshops en is hij trompetdocent met een eigen lespraktijk.

 

 

 

Even voorstellen: mijn naam is Rein Maassen geboren in Amsterdam op 5 augustus 1952  getrouwd en twee kinderen en twee kleinkinderen. Mijn hobby’s zijn modelbouw, en beoefen Qigong en natuurlijk mijn grootste passie is slagwerk.

De interesse voor het slagwerk is ontstaan bij muziekverenigingen en het meedoen aan concoursen, en het is mede daardoor uitgegroeid tot mijn passie, met name wat in het algemeen met slagwerk te maken heeft.

Door de jaren heen heb ik veel contact gehad met vooraanstaande muzikanten en dirigenten zowel amateurs als professionals. Daarnaast ben ik gaan kijken bij verenigingen en groepen die op een specifieke manier bezig zijn met een bepaalde vorm van slagwerk muziek b.v. Basler Trommeln, door het regelmatig zelf te doen heb ik een duidelijk beeld kunnen vormen over hoe het gespeeld moet worden, dit geldt overigens  ook voor alle andere technieken. Door goed te luisteren naar verschillende vormen van slagwerk, d.m.v. opnames You Tube filmpjes is het voor mij duidelijk geworden wat belangrijke factoren zijn om dit te beoefenen, plezier hebben, motivatie om nieuwe manieren van spelen te ontdekken, nieuwsgierig  zijn en nieuwe mogelijkheden uitproberen  en doorzettings- vermogen om deze nieuwe  uit te proberen. De muziek kan theoretisch nog zo goed en ingewikkeld in elkaar zitten maar de manier hoe een individu dit vertolkt is een belangrijk aspect, muziek maken vanuit je gevoel. Natuurlijk moet je daarbij enige kennis hebben van het notenschrift met daarbij enige theoretische kennis, maar wat voor mij belangrijk is dat de leerling leert spelen vanuit zijn of haar gevoel met de kennis en kunde die op dat moment aanwezig is.

Door de  jaren van ervaring op het gebied van slagwerk  in verenigingsverband  en het behalen van mijn A diploma voor tamboer en twee jaar muziekschool ben ik mijzelf meer en meer gaan ontwikkelen in allerlei Technieken van slagwerk. Dit varieert van traditioneel, Amerikaans (The National Association of Rudimental Drummers), Schots drumming en een al oude techniek Basler trommeln.